Alleen sporten wanneer je zin hebt, is zinloos!

Maurien Moret


“Ik heb vandaag echt geen zin om te sporten, ik doe het morgen wel.” Waarschijnlijk komt deze gedachte je wel bekend voor. Naast deze gedachte zijn er ook andere smoesjes die jou vertellen dat het helemaal niet erg is om vandaag thuis te blijven. Alleen wordt die “ik doe het morgen wel” morgen ook weer gebruikt en de dag erna ook. Net zolang totdat je helemaal niet meer gaat. Dus hoe kun je gemotiveerd blijven om te sporten?


Het volhouden van een gezonde leefstijl is heel makkelijk wanneer je gemotiveerd bent. Het enige probleem met motivatie is dat het nooit blijvend is. Motivatie is iets wat je sommige dagen wel en sommige dagen niet hebt. Dit is waarom alleen motivatie jou niet gaat helpen om een gezonde levensstijl vol te houden.

Daarom heb je discipline nodig. Discipline is iets wat je kunt ontwikkelen. Het is een vaardigheid en net als elke andere vaardigheid kost het werk en tijd om het te ontwikkelen.

Toen je voor het eerst leerde fietsen kon je dit ook niet meteen. Dit kostte moeite, maar dat was het wel waard want je weet nog steeds hoe je moet fietsen. Wanneer jij discipline hebt ontwikkeld maakt het niet meer uit of je wel of geen “zin” hebt; je doet het gewoon en je blijft het ook doen.

Om een vaardigheid te leren heb je wel wat hulp nodig. Daarom staan hieronder een aantal tips die jij kunt gebruiken om een gedisciplineerde sporter te worden.


Wees realistisch


Het klinkt leuk om te zeggen dat je zes dagen in de week wilt gaan sporten. Het zou ook mooi zijn als je dit doet. Alleen is dit ook iets wat je daadwerkelijk kunt doen? Waarschijnlijk niet. Het is beter om elke week een keer te gaan dan dat je de ene week veel sport en de andere week niks doet. Kies daarom een realistische aantal sportmomenten.


Sport op vaste momenten


Naast het kiezen van hoe vaak je gaat sporten, moet je ook nadenken over wanneer je gaat sporten. Kies vaste dagen en tijden die goed voor jou uitkomen. Dit zorgt ervoor dat je zo min mogelijk externe obstakels hebt die jouw sporten kunnen belemmeren.


Stel realistische doelen die meetbaar zijn


Doelen zoals “ik wil gezonder worden” zijn niet duidelijk en meetbaar. Doelen zoals “ik wil binnen twee maanden 15 kilo afvallen” zijn niet realistisch. Probeer daarom een doel te stellen dat meetbaar en haalbaar is. Dit kan over je lichaamsgewicht gaan, maar dit kan ook over de zwaarte of het aantal herhalingen van je oefeningen gaan of hoe lang en snel je wilt hardlopen. Jouw doel moet ook iets zijn wat jij daadwerkelijk kunt bereiken. Dit betekent niet dat je daarom hele makkelijke doelen moet stellen die je zo behaald hebt. Het moet nog steeds iets zijn waar je hard voor moet werken.


Wees consistent


Dit is het moeilijkste gedeelte. Maar hoe vaker jij dat “ik heb geen zin” stemmetje negeert hoe makkelijker het wordt. Een gezonde levensstijl is niet iets wat je in een korte tijd kunt bereiken. Het is een levenslang proces.


Om dit proces wat makkelijker te maken kun je deze dingen doen:

1. Wees voorbereid

Zorg dat de spullen die je nodig hebt om te trainen van tevoren al klaarliggen. Zo voorkom je excuses en verlies je minder tijd.

2. Vind een trainingsmaatje

Wanneer iemand op je staat te wachten is het lastiger om thuis te blijven. Ook kun je samen doelen stellen en elkaar ondersteunen met het behalen van die doelen.

3. Blijf positief

Er zullen dagen zijn wanneer het sporten minder goed gaat dan anders. Maar laat dat je niet demotiveren. Een wijze man heeft ooit gezegd: “Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen.”


Uiteraard helpt discipline niet alleen bij sport. Ook bij andere zaken zoals je loopbaan, een opleiding of dieet hebben discipline nodig. Hoe sterker jouw discipline voor sport wordt, hoe beter je discipline voor andere aspecten van jouw leven zal worden. Daarom is het heel waardevol om sporten niet alleen te gebruiken om lichamelijk sterker te worden, maar ook mentaal. Want voor een gezonde levensstijl heb jij een sterke mind, body en soul nodig.