top of page

Hoe maak je goede, goede voornemens?

Maurien Moret



Het is bijna weer oud en nieuw. Dat betekent dat miljoenen mensen in Nederland aan het nadenken zijn over goede voornemens. Het maken van dit soort goede voornemens gaat vaak best gemakkelijk. Echter gaat het daadwerkelijk uitvoeren van de goede voornemens wat lastiger en volhouden van de voornemens lijkt al helemaal onmogelijk. Wist je dat dat 83% van Nederland hun voornemens niet volhouden? Maar laat dat je niet afschrikken! Want jij kunt met deze tips onderdeel zijn van de 17% die het wel volhoudt.


Doelen stellen


Het maken van goede voornemens gaat bij veel mensen al fout. Men maakt vage voornemens zoals: ik wil gezonder worden, ik wil minder geld uitgeven of ik wil afvallen. Of de doelen zijn onrealistisch zoals: ik wil elke dag gaan sporten en het hele jaar lang niet ongezond eten. Probeer daarom realistische, concrete, meetbare doelen te stellen. Als je een duidelijk doel hebt kun je er gerichter naartoe werken. Een goed begin is immers al het halve werk. Een bekende methode voor doelstellingen is de SMART methode. De letters staan voor:


Specifiek: Het doel moet duidelijk en concreet omschreven zijn.


Meetbaar: Het doel moet een waarde hebben wat het meetbaar maakt, dit kan bijvoorbeeld een getal, gewichtshoeveelheid, bedrag of percentage zijn.


Acceptabel: Het doel moet ook acceptabel zijn voor jezelf, oftewel het is iets wat jij ook daadwerkelijk graag wilt bereiken. Het is ook fijn als jouw omgeving het doel accepteert en zij jou daarin willen ondersteunen.


Realistisch: Het doel moet iets zijn waar je hard voor moet werken, maar wel haalbaar is.

Tijdgebonden: Het doel moet een deadline hebben. Dit voorkomt uitstelgedrag en zo krijg je een beeld van wat je voor welke tijd moet bereiken.


Uit onderzoek blijkt dat de formulering van goede voornemens ook invloed heeft op succes. Goede voornemens waarbij je iets bewust wilt gaan doen, werken vaak beter dan voornemens waar je juist bewust iets niet wilt doen. Bijvoorbeeld: Ik wil gezonder gaan eten werkt beter dan ik wil niet meer ongezond eten.


Door de smart-doelstelling en de juiste formulering te combineren zou je bijvoorbeeld deze doelstelling kunnen maken: Ik wil gedurende 2023 twee dagen in de week gaan sporten en zes dagen in de week gezond eten.


Na het maken van een goed voornemen moet je gaan nadenken over wat je nodig hebt om dit doel te behalen. Dit kun je doen door simpele hoe, wie, wat, waar, waarom en wanneer vragen te stellen. Als voorbeeld nemen wij het doel: Ik wil gedurende 2023 twee dagen in de week gaan sporten en zes dagen in de week gezond eten.

Toepasselijke vragen voor dit doel zijn:


Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik zes dagen in de week gezond eet?


Wie kan mij helpen om dit doel te bereiken?


Wat betekent gezond eten voor mij?


Waar kan ik twee dagen in de week gaan sporten?


Waarom is dit doel belangrijk voor mij?


Wat zijn mijn valkuilen en hoe ga ik daarmee om?


Wanneer ga ik sporten?


Na het beantwoorden van de vragen ben je klaar om van start te gaan.


Volhouden


Het volhouden van je goede voornemens is het moeilijkste, maar wel het belangrijkste gedeelte. Het stellen van doelen is nutteloos wanneer je er niks mee doet. Er zijn een aantal zaken die je kunt doen om het makkelijker te maken om je goede voornemens vol te houden:


1. Niet alleen op motivatie rekenen

Motivatie is heel fijn en ook belangrijk wanneer je begint. Alleen is motivatie niet constant. Daarom is het belangrijk om discipline op te bouwen. Lees hier meer over dit onderwerp.


2. Vraag om hulp

Soms wordt alles even teveel om alleen te doen. Probeer daarom iemand te vinden die jou kan begeleiden met het bereiken van jouw doel. Dit kan iemand uit je persoonlijke omgeving zijn of een professional. Denk aan een diëtist, personal trainer, lijfstijlcoach, verslavingsdeskundige, financieel adviseur, etc. Zorg dat jouw sponsor iemand is die jou kan informeren, motiveren en jou kan aanspreken wanneer jij je goede voornemens gaat verwaarlozen.

Naast persoonlijke begeleiding zijn er tegenwoordig ook veel digitale tools die jou kunnen helpen. Zoals: voedingsapps, stappentellers, online workouts en coaching. Deze zijn vaak kostbestendiger en praktischer dan persoonlijke begeleiding. Echter zal je voor jezelf goed moeten nadenken of dat dit soort tools ook daadwerkelijk jou beter gaan helpen dan iemand die jou persoonlijk begeleidt. Want een app kan jou niet persoonlijk aanspreken op je gedrag.


3. Teamwork is dreamwork

Ken jij iemand die een vergelijkbaar doel heeft? Ga dan samen aan de slag. Zo kun je elkaar ondersteunen, motiveren en verantwoording aan elkaar afleggen. Maar let wel op dat de persoon met wie je samenwerkt ook daadwerkelijk interesse heeft in het bereiken van jullie gezamenlijke doel. Want als één van jullie opgeeft kan het veroorzaken dat de ander daarom ook stopt.


4. Accepteer tegenslagen

Het is heel normaal om soms in je oude gedragspatroon terug te vallen. Geef daarom niet meteen op wanneer dit gebeurt. Reflecteer waarom je terugviel in je oude patroon zodat je het in de toekomst kan voorkomen.


5. Wacht niet tot 1 januari

Waarom wachten met het verbeteren van je leven als je nu al kan beginnen? Uitstel is afstel!


Hopelijk gaan deze tips jou helpen met het behalen van je goede voornemens. Ik wens je veel succes en alvast een gelukkig nieuwjaar.


bottom of page