LAAT JE HEM STAAN OF SAMEN OP PAD?

Jij maakt het verschil
Zoeken

Stress, ademhaling en herstellen.


Een van de meeste bekende stressreacties is het schrikken. Je zit rustig op de bank, kijkt naar een film en in de film zit een schrikmoment. Bam! Je spieren spannen zich aan, je hart slaat over en...je ademt diep ik (of je gilt). Inademen doen we omdat we tijdens een schrikmoment potentieel gevaar kunnen lopen en we direct moet kunnen vluchten of vechten. We weten wel dat dit niet zo is tijdens deze film, maar zo werkt ons oersysteem nog steeds. Er moet meer zuurstof naar onze spieren, want die hebben we nodig om te rennen, springen, slaan of om in elkaar te kruipen.


Wanneer wij inademen dan activeren wij dus ons systeem ofwel we komen in actie. Ook in een rusttoestand werkt dit zo. Wanneer je inademt kom je een beetje in actie en wanneer je uitademt, dan ontspan je weer een beetje. Het moment na je uitademing is het ultieme rust- en herstelmoment voor jouw lichaam, benut deze goed.


Probeer maar eens 2 tellen te wachten na de uitademing (volledige rust) en ga dan pas weer rustig inademen.


Dit lukt of doe je uiteraard niet heel de dag, want je ademhaling gaat vanzelf (autonoom). Je kunt dit wel een aantal keer per dag een paar minuten oefenen.


Veel plezier met je optimale rust- en herstelmoment!

Groetjes Michel


Boek nu de workshop van Johan bij Het Sporttheater