top of page

Waarom blijven workouts zwaar voelen?

Maurien Moret



“Het wordt ook nooit makkelijker” is iets wat vaak te horen is in een fitnessclub. Misschien herken jij dit ook wel. Je gaat al maandenlang elke week braaf naar je sportclub, maar je laatste workout voelt even zwaar als je eerste workout. Hoe kan dat?


Het antwoord daarop is heel simpel. De workouts zijn moeilijker geworden. Eerst deed je een oefening met bijvoorbeeld 10 kilo, nu doe je dezelfde oefening met 15 kilo. Want als jij altijd dezelfde gewichten had gebruikt, dan waren de workouts wel steeds makkelijker geworden. Alleen als de workouts altijd hetzelfde blijven, is er ook geen progressie.


Daarom hebben we iets genaamd progressieve overload nodig. Dit klinkt heel ingewikkeld, maar het is best eenvoudig. Wanneer je sport werk je met een bepaalde weerstand op jouw lichaam. Dit is het lichaam niet gewend, dus moet het zich gaan aanpassen. Op een gegeven moment zijn de spieren zo gewend aan de workout dat ze zich niet meer hoeven aan te passen. Zonder deze constante aanpassingen kun je geen vooruitgang boeken. Workouts moeten daarom steeds iets moeilijker/zwaarder worden. Dit kun je doen door: de oefeningen te veranderen, de hoeveelheid herhalingen of tijd te verhogen, een diepere range of motion gebruiken (het bewegingsbereik van een gewricht of spier) of door zwaardere gewichten te gebruiken.


Zorg dat er altijd een opbouw is in je trainingen. Waarschijnlijk doe je dit al onbewust. Als de gewichten licht beginnen te voelen, pak je zonder erbij na te denken zwaardere gewichten. Daarom kan het helpen om zo nu en dan op te schrijven hoeveel herhalingen je met welk gewicht doet voor een oefening. Zo kun je jouw groei bijhouden.


Dus zorg dat workouts altijd uitdagend blijven. Want als je doet wat je deed krijg je wat je had.





bottom of page