top of page

Vasten voor Vetverlies

Bijgewerkt op: 8 mrt.

Maurien Moret



Intermittent fasting, misschien heb je er al eens van gehoord of heb je zelfs vrienden die erbij zweren. Maar wat is het eigenlijk? En werkt het echt voor gewichtsverlies? In deze blog behandelen we een aantal voor- en nadelen van deze trendy eetgewoonte.

 

Intermittent fasting is een dieet waarbij je niet specifieke producten en voedingsstoffen weghaalt, maar waarbij je in een vast tijdslot eet. Bijvoorbeeld een 8 uur lang tijdslot waarin je gewoon normaal kan eten zoals je dat anders ook zou doen in die 8 uur lange periode. We zijn gemiddeld 16 uur per dag wakker. Dus als je normaal heel de dag door eet, doe je dat nu maar 8 uur lang. Dit zorgt ervoor dat je simpel weg minder eet, waardoor je minder calorieën binnen krijgt en waardoor je afvalt. Als jij wilt weten waarom een calorieën te kort belangrijk is voor afvallen, lees dan deze blog! Dat is het voordeel van intermitted fasting.


Het vasten zelf is niet speciaal, ondanks dat er claims worden gedaan over waarom vasten beter zou werken dan een normaal calorieën te kort, blijkt het uit onderzoek dat het niet uitmaakt of je alle calorieën door de dag heen verspreid, of in een bepaald tijdslot eet.

 

Maar toch kan eten binnen een tijdslot voordelen hebben. Want het is een hele makkelijke manier om je calorieën inname te verkleinen. Als jij nu alleen van 12 tot 8 gaat eten, en je eetpatroon verder niet veranderd, gaan dingen zoals ontbijt, tussendoortjes en de zak chips die je avonds achter de tv eet meteen je dieet uit. Zo kan je redelijk hetzelfde blijven eten als wat je eerst deed binnen dat tijdslot, maar wel afvallen.

 

Intermitted fasting is niet voor iedereen weggelegd. Want als jij nu binnen die acht uur meer eet dan eerst en je daardoor niet in een calorieën te kort komt. Dan heeft dat tijdslot geen nut. Het vasten zelf is niet magisch, alleen het calorieën te kort is wat werkt. Dit is waar veel mensen een fout maken.

 

Daarnaast kan het vasten ook iets zijn waaraan je moet wennen. Het kan best dat jij daardoor veel minder energie hebt op je werk, of juist veel trek krijgt waardoor je meer in het tijdslot gaat eten, of dat je heel chagrijnig wordt als je niet gegeten hebt, dan kan je misschien beter de hele dag door een klein beetje eten. Ook kan je het sociale aspect van eten niet onderschatten. Als jij nu veel maaltijden met vrienden en familie mist kan het zo zijn dat je het vasten niet volhoudt.

 

Net zoals elk ander effectief dieet, is vasten alleen effectief als het ook daadwerkelijk voor jou als persoon vol te houden is. Daarom is het iets wat je simpel weg uit moet proberen en zien of dit voor jou werkt!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Comments


bottom of page